Tuhan Sedia Faham Hidup Manusia

RAKANSISWA:

#3: Sifat Tuhan--Tuhan Dapat Memahami Apa yang Kita Alami

Sesetengah orang mengganggap Tuhan jauh dari manusia. Seolah-olah Tuhan menciptakan alam semesta, kemudian membiarkannya beroperasi sendiri. Alangkah baiknya jika Tuhan melibatkan Diri dalam alam semesta, dan apa yang sedang berlaku di Bumi? Alangkah baiknya jika Tuhan dapat memahami cabaran dan dugaan yang kita menghadapi dalam hidup?

http://rakansiswa.com/a/107TuhanAlkitab.html


PENCERAHAN:

Benar Tuhan dapat memahami apa yang kita alami.

Benar Tuhan sangat hampir kepada kita.


Tuhan tidak membiarkan alam semesta beroperasi sendiri. Jika begitu, Dia ternyata bukan yang Maha Berkuasa. Tuhan berkuasa ke atas seluruh alam semesta dan isinya. Dia memerintah sendiri seluruh alam semesta dan isinya. Memang selama ini pun Tuhan sudah sedia melibatkan diri dengan alam semesta. Dia berkuasa penuh ke atas alam semesta dan isinya.


Tuhan sangat berkuasa. Dia sudah sedia memahami cabaran dan dugaan yang kita hadapi dalam hidup sejak azali lagi. Jika kita beranggapan bahawa hanya setelah Tuhan menjadi Jesus dan turun bergaul dengan manusia maka barulah Tuhan memahami cabaran dan dugaan hidup manusia, maksudnya sebelum itu Tuhan tidak faham cabaran dan dugaan hidup manusia. Ini bermakna Tuhan itu LEMAH, maka dia tidak layak sebagai Tuhan. Yang layak menjawat jawatan Tuhan ialah Yang Tidak Lemah dan Maha Mengetahui. Sebelum menciptakan mana-mana makhluk pun Dia semestinya sudah sedia tahu cabaran dan dugaan yang akan manusia hadapi setelah mereka diciptakan.


Sekarang, gunakanlah SELURUH AKAL sebagaimana pesan Alkitab: "Kasihilah Tuhan kamu... DENGAN SELURUH AKAL" (Markus 12:30)


Anda mahu berTuhankan Dia yang Maha Berkuasa (berkuasa penuh) lagi Maha Mengetahui ataupun anda mahu bertuhankan dia yang tidak berkuasa lagi tidak mengetahui?


Jawapan anda: ........................................

0 comments: